POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
Zgodnie z rozp. MEN z dnia 30.04.2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, uczniowie gimnazjum zostali objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Pomocą zostali objęci głównie uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, ze szczególnymi uzdolnieniami, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z przewlekłą chorobą, znajdujący się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej bądź z niepowodzeniami edukacyjnymi.
Formami pomocy dla uczniów w szkole są:
- zajęcia rozwijające uzdolnienia, organizowane dla uczniów szczególnie uzdolnionych, które prowadzimy przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy;
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, dla uczniów mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego;
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- zajęcia logopedyczne dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę;
- zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
Zakres, forma i czas udzielanej pomocy określane są przez zespół złożony z nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. Uwzględnia on indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia oraz jego możliwości psychofizyczne, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, także zalecenia zawarte w orzeczeniu lub opinii.