O szkole
Szkoła istnieje od 1957 roku. Natomiast jako Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi funkcjonujemy od 1 września 1999 roku.
1. Integracja
Pierwsze oddziały integracyjne zostały utworzone w roku szkolnym 1996/1997. Nieprzerwanie od tej pory organizujemy kształcenie integracyjne dla coraz szerszej grupy uczniów niepełnosprawnych. Obecnie jesteśmy największą szkołą z oddziałami integracyjnymi w Tychach. W bieżącym roku szkolnym tj. 2016/2017 na poziomie gimnazjum utworzyliśmy 8 oddziałów integracyjnych. Łącznie liczba oddziałów integracyjnych w zespole wynosi 25. Do klas integracyjnych przyjmujemy uczniów o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności, w tym uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną. Ponadto zapewniamy pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności, a nie posiadającym orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, których rodzice często zwracają się do nas o wsparcie.
W naszej szkole przyjęliśmy model integracji funkcjonalnej, czyli takiej, w której uczniowie niepełnosprawni aktywnie uczestniczą w życiu klasy i szkoły razem ze swoimi pełnosprawnymi rówieśnikami. Uczniowie niepełnosprawni są nie tylko uczestnikami, ale także współorganizatorami wielu imprez klasowych i szkolnych. Biorą aktywny udział w konkursach, zawodach sportowych, wyjazdach edukacyjnych, wycieczkach, przedstawieniach itp. Dążymy do tego, aby uczniowie pełnosprawni rozumieli i potrafili rozpoznać potrzeby i możliwości osób niepełnosprawnych oraz zostali wyposażeni w wiedzę na temat niepełnosprawności. Chcemy, by uczniowie niepełnosprawni mieli możliwość realizowania się i rozwoju w środowisku, w którym muszą wykazać się aktywnością i samodzielnością na miarę swoich możliwości.
W trosce o prawidłowy przebieg procesu integracji i poziomu kształcenia na terenie szkoły, zapewniamy naszym podopiecznym pomoc specjalistyczną w formie terapii: psychologicznej, logopedycznej, pedagogicznej, zajęć reedukacyjnych, rehabilitacji ruchowej, zajęć wyrównujących braki dydaktyczne.
W każdym oddziale integracyjnym pieczę nad uczniem niepełnosprawnym sprawuje nauczyciel współorganizujący proces kształcenia integracyjnego. Ponadto pedagog specjalny wspiera uczniów przebywających w świetlicy szkolnej. Podczas zajęć edukacyjnych i specjalistycznych, uczniowie korzystają z dobrze wyposażonych gabinetów i sal lekcyjnych oraz Sali Doświadczania Świata, Sali Terapii Integracji Sensorycznej. Uczniowie mogą również korzystać z terapii Biofeedback oraz terapii Tomatisa na terenie naszej szkoły.
Istotna dla kształcenia integracyjnego jest działalność zespołu przedmiotowego pedagogów specjalnych. W ramach jego działań organizowane są cykliczne spotkania mające na celu opracowywanie koncepcji ważnych dla rozwoju integracji oraz prawidłowego jej przebiegu.
Ważnym elementem organizacji pracy w naszej szkole jest współpraca z rodzicami mającymi wpływ na przebieg procesu kształcenia i wychowania. Prowadzimy konsultacje indywidualne, zebrania, spotkania z rodzicami, współorganizujemy imprezy klasowe, szkolne, środowiskowe, wyjazdy i imprezy o charakterze integracyjnym, warsztaty dla rodziców. Współpracujemy ze Stowarzyszeniem „Piątka Dzieciom”, działającym na rzecz naszej szkoły, którego inicjatorami byli rodzice uczniów niepełnosprawnych. Stowarzyszenie będące Organizacją Pożytku Publicznego rozpoczynało przed kilkoma laty działalność jako Koło Rodziców Dzieci Niesłyszących.
Naszymi doświadczeniami dzielimy się z innymi placówkami, prowadząc konsultacje, prezentując nasze opracowania, organizując zajęcia otwarte oraz uczestnicząc w wielu spotkaniach szkoleniowych.
2. Uzyskane certyfikaty.
Nasza szkoła może pochwalić się zdobyciem wielu certyfikatów:
-Śląska Szkoła Jakości;
-Szkoła z Klasą oraz Szkoła z Klasą 2.0;
-Szkoła Odkrywców Talentów;
-Szkoła Przyjazna Uczniom;
-Szkoła Szans;
-Szkoła bez przemocy
-jesteśmy również finalistami ogólnopolskiego konkursu ,,Super Szkoła”;
-uczestniczymy w programie “Projekt z klasą”.
3. Co nas wyróżnia?
- szerzymy idee integracji i tolerancji poprzez wspólną edukację uczniów zdrowych z niepełnosprawnymi. Na większości lekcji jest dwóch pedagogów, co zwiększa efektywność kształcenia;
- oferujemy małoliczne klasy – maksymalnie do 20 osób;
- jako jedyni w mieście organizujemy od wielu lat Międzyszkolną Spartakiadę Integracyjną dla uczniów niepełnosprawnych z tyskich szkół integracyjnych;
- jesteśmy pomysłodawcami i organizatorami debaty dla tyskich szkół gimnazjalnych w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu – honorowy patronat Prezydenta Miasta Tychy;
- realizujemy program ,,Gdy mam wezwanie do sądu”, w ramach którego uczniowie biorą udział w warsztatach oraz wyjściach edukacyjnych do sądu. Odbyło się także w naszej szkole spotkanie z sędzią A.M. Wesołowską;
- jesteśmy pomysłodawcami i organizatorami tyskiego konkursu “T jak Talent” dla uczniów tyskich szkół podstawowych i gimnazjów;
- tworzymy profesjonalny zespół teatralny zdobywający corocznie nagrody na przeglądach wojewódzkich i rejonowych;
- organizujemy cykliczne spotkania oraz wyjazdy edukacyjne dla uczniów;
- organizujemy corocznie ogólnopolskie i międzygimnazjalne „Plenery malarskie”;
- uczymy samorządności i przedsiębiorczości poprzez prężnie działający samorząd uczniowski i wolontariat; uczniowie mają swojego Rzecznika Praw Ucznia, wybieranego w sposób demokratyczny i praworządny;
- działania profilaktyczne opieramy na ogólnopolskich i autorskich programach profilaktycznych. Współpracujemy z wieloma ośrodkami profilaktycznymi w kraju;
- organizujemy systematyczne wyjazdy uczniów i nauczycieli do teatrów w Krakowie, Warszawie, Chorzowie, Bielsku Białej.
4. Programy i projekty unijne.
Uczestniczymy w wielu programach unijnych:
-”Obrastam w piórka-rozwój kompetencji kluczowych tyskich gimnazjalistów”;
-ze środków EFS szkoła otrzymała: sprzęt do terapii integracji sensorycznej (SI), powstała Sala Doświadczania Świata oraz Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej.
5. Programy i kampanie ogólnopolskie.
Realizujemy programy i kampanie ogólnopolskie:
- „Zachowaj Trzeźwy Umysł” – organizowane cyklicznie;
- ,,Dopalacze – nie testowane na zwierzętach, testowane na tobie” – we współpracy z Urzędem Miasta;
- „Szkoła bez przemocy”- Ogólnopolska Kampania Dzienników Regionalnych,
- „Ratujemy i uczymy ratować”- przy współpracy WOŚP;
- „Czytające szkoły”, w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”;
- „Poczytaj mi, przyjacielu”- (Centrum Edukacji Obywatelskiej);
- „Adopcja serca” – współpraca z misją w Kamerunie;
- „Szlachetna paczka”- objęcie pomocą najuboższych uczniów naszej szkoły;
- „Pola Nadziei”- wolontariusze wspierają tyskie hospicjum.
6. Projekty edukacyjne.
Od wielu lat realizujemy w szkole interesujące projekty edukacyjne rozwijające kompetencje kluczowe uczniów. W oparciu o metodę projektu opracowaliśmy następujące projekty:
- „Trzymaj formę” – promujący zdrowy styl życia;
- „Dom”, „Woda”, „Słońce” – projekty interdyscyplinarne;
- „Dzień Nauki” – wpływ nauk przyrodniczych na rozwój cywilizacji;
- „Mój przyjaciel pies” – uwrażliwiający na potrzeby naszych milusińskich;
- „Wokół mody” – moda na przestrzeni wieków;
- „Lektury też mogą być ciekawe” – rozwijające zainteresowania czytelnicze uczniów;
- „Tychy moje miejsce na Ziemi” – rozwijające postawy obywatelskie uczniów;
- „Polska prezydencja w Unii Europejskiej” – kształcące kompetencje samorządowe uczniów.
7. Realizujemy eksperyment i innowacje pedagogiczne:
- eksperyment pedagogiczny „Fizyka, nauka może nie taka trudna” w klasach I;
- „English cross Maths and Science curriculum – z angielskim w matematyce i przedmiotach przyrodniczych” w klasach I;
- „ Razem łatwiej” – we wszystkich klasach gimnazjum;
- „W ogrodach sztuk plastycznych” dla klasy o profilu plastycznym;
8. Imprezy i uroczystości szkolne.
Uczniowie angażują się w organizację cyklicznych imprez organizowanych na terenie szkoły. Do tradycji należą takie imprezy jak:
- „Międzyszkolna Spartakiada Integracyjna”;
- „Dni Kultury Uczniowskiej”;
- „Teatralia w Piątce”;
- „Święto Sztuki”;
- „Dzień Osób Niepełnosprawnych”;
- „Festyn rodzinny”;
- „Spotkania Przyjaciół Szkoły”;
- Dzień Otwarty Szkoły;
- zajęcia wyjazdowe i udział w wykładach z fizyki na UŚ;
- „Szlakiem zabytków techniki województwa śląskiego”- wyjazdy edukacyjne
- międzyszkolne konkursy o tematyce religijnej;
- „Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom” w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”;
- „Piątkowe wieczory”- zajęcia o charakterze czytelniczo-artystycznym;
- „Dzień Sportu”;
- konkurs wiedzy olimpijskiej;
- Marszobieg „Pierwsza pomoc”;
- Szkolna Liga Piłki Nożnej;
- imprezy okolicznościowe wynikające z kalendarza roku szkolnego.
9. Współpraca ze środowiskiem lokalnym poprzez:
- udział w Targach Twórczości Osób Niepełnosprawnych (TTON) i Jarmarku Bożonarodzeniowym na terenie miasta „W dobrym TTON-ie być Aniołem” przy współpracy z Urzędem Miasta i Stowarzyszeniem Animatorów „KLANZA”;
- prezentację i kiermasz prac uczniów naszej szkoły na terenie WSZiNS w Tychach;
- ekspozycję prac uczniów w Bibliotece Pedagogicznej oraz innych bibliotekach miejskich;
- organizowanie warsztatów plastycznych wraz z Muzeum Miejskim, Galerią „Miriam” i „Obok” przy Teatrze Małym w Tychach;
- udział w konkursie posła Marka Plury „Z taktem i uśmiechem” (dotyczy osób niepełnosprawnych);
- organizowanie warsztatów doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjum przy współpracy z Urzędem Pracy oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Tychach;
- przedstawień teatralnych i zajęć plastycznych dla sześciolatków tyskich placówek przedszkolnych;
- kontynuowanie akcji „Poczytaj mi przyjacielu” w zaprzyjaźnionym przedszkolu;
- udział w cyklicznych turniejach sportowych organizowanych przez Szkolne Towarzystwo Sportowe;
- organizowanie na terenie szkoły akcji wspierających przytulisko „Przystań Ocalenie” i schronisko dla zwierząt w Tychach;
- współpracę ze świetlicą Miejskiego Szpitala w Tychach – organizowanie doraźnej pomocy materialnej i akcji świątecznych;
- aktywne wspieranie działalności Tyskiego Hospicjum im. Św. Kaliksta poprzez kwesty na cmentarzu, organizowanie przedstawień i upominków świątecznych;
- organizowanie okazjonalnych spotkań świątecznych dla Klubu Seniora w Osiedlowym Klubie „Magdalena” oraz w Domu Opieki Społecznej „Święta Anna”;
- współpraca z Fundacją Ekologiczną Silesia w Katowicach;
10. Współpraca z rodzicami.
Istotnym elementem pracy szkoły jest stała współpraca z prężnie działającą Radą Rodziców poprzez:
- włączenie się rodziców w organizowanie imprez i uroczystości szkolnych (Dni Kultury Uczniowskiej, Teatralia w Piątce, zabawy karnawałowe dla dzieci, wyjazdy edukacyjne i inne.);
- organizację Festynu Rodzinnego, ,,Słodkich poniedziałków”, zabaw karnawałowych dla rodziców, z których pozyskane fundusze przeznaczane są na doposażenie szkoły;
- cyklicznie spotkania rodziców z radą pedagogiczną – konferencja ,,Partnerstwo szkoły i rodziców”, warsztaty oraz tegoroczne spotkanie z inicjatywy rodziców dotyczące pracy szkoły;
- finansowanie nagród i wyróżnień dla najlepszych uczniów;
11. Wyposażenie – baza szkoły.
Nasza szkoła ma świetną lokalizację. Znajduje się w centrum miasta, ale w zacisznym i „zielonym” miejscu. Pod szkołą jest przystanek komunikacji miejskiej, blisko PKP, Hotelowiec i Szpital Miejski. Budynek jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Bezpieczeństwo dzieci zapewnia monitoring i ochroniarz. W naszej szkole oferujemy uczniom:
- pięknie wyremontowane sale lekcyjne wyposażone w sprzęt audiowizualny oraz stały dostęp do sieci WiFi;
- wyremontowaną, zmodernizowaną salę gimnastyczną z węzłem sanitarnym i zapleczem sportowym;
- wyremontowane, wyposażone w szafki dla każdego ucznia szatnie;
- multimedialne sale językowe;
- nowoczesną bibliotekę wraz z Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej;
- świetnie wyposażone: Sala Doświadczania Świata i Sala Integracji Sensorycznej;
- gabinet do terapii Biofeedback;
- profesjonalnie wykorzystywaną pracownię ceramiczną;
- świetlicę szkolną wraz z kuchnią, która codziennie gotuje pyszne, domowe obiady;
- sklepik oferujący zdrową żywność;
- nowoczesne boiska i bieżnie sportowe;
- nowoczesny i atrakcyjny plac zabaw;
- gabinet pielęgniarki szkolnej;
- gabinet logopedyczny;
12. Kadra.
Grono pedagogiczne naszej szkoły liczy 83 nauczycieli. Zapewniamy wysoko wykwalifikowaną, przyjazną i otwartą na potrzeby dzieci, doświadczoną kadrę pedagogiczną (większość grona stanowią nauczyciele dyplomowani). Wśród nich znajduje się wielu specjalistów: reedukator, logopeda, surdologopeda, fizjoterapeuta, psycholodzy, surdopedagodzy, tyflopedagodzy, oligofrenopedagodzy, terapeuci Biofeedback i pedagodzy szkolni, którzy w sposób profesjonalny pomagają naszym uczniom w ich wszechstronnym rozwoju. Od tego roku na terenie szkoły uczniowie mogą uzyskać pomoc doradcy zawodowego.
13. Motywowanie uczniów.
Szkoła motywuje uczniów poprzez przyznawane wyróżnienia w postaci:
- „Złotej Tarczy”;
- „Srebrnej Tarczy”;
- „Kryształowego Dzwonka” – wyróżnienie przyznawane uczniom za szczególne zaangażowanie w pomoc uczniom niepełnosprawnym;
- „Tarcza Sukcesu” – wyróżnienie przyznawane za osiągnięcia dydaktyczne uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- stypendiów naukowych dla najlepszych uczniów;
- nagród książkowych, dyplomy;
- listy gratulacyjne dla rodziców;
- pochwały na apelu.